کتابخوان الکترونیک یا تبلت؟

کتابخوان الکترونیک یا تبلت؟ این سوالی است که اکثر افرادی که قصد خرید کتابخوان الکترونیک دارند با آن درگیر هستند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که کتابخوان‌های الکترونیک با توجه به قابلیت‌های خاصی که دارند برای مطالعه و تبلت‌ها برای گشت‌زنی‌های اینترنتی و بازی و… مناسب هستند. به بیان کلی و بدون طول و تفسیر باید بگوییم که سبک بودن، شارژ باتری طولانی‌تر، استفاده از جوهر الکترونیک (e-ink) و… از مهم‌ترین مزیت های یک کتابخوان نسبت به تبلت است.

توضیح ویکی‌پدیا در مورد کتابخوان الکترونیکی:

کتابخوان الکترونیک نوعی وسیلهٔ الکترونیکی قابل حمل است که در اساس برای خواندن کتاب‌ها و نشریات الکترونیکی طرّاحی شده است. هر وسیله‌ای که قادر به نشان دادن متن بر روی صفحه خود باشد می‌تواند به عنوان کتابخوان الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد، ولی این وسایل مزایای فناوری کاغذ الکترونیک را ندارند. کاغذ الکترونیک امکان شارژ طولانی مدت و مهمتر از آن مطالعه زیاد با استفاده از کتابخوان بدون آسیب به چشم را فراهم می‌کند.

طراحی ایبوک ریدر طوری است که باعث می‌شود قابلیت‌های جابجایی (قابل حمل بودن)، خواندن (به ویژه زیر نور خورشید)، و طول عمر باتری بهینه شود. یک کتابخوان الکترونیکی بدون اینکه فضای زیادی را اشغال کند قادر است محتوای دیجیتالی‌ای را نگهداری کند که معادل صدها کتاب چاپی می‌شد.

کتابخوان الکترونیک یا تبلت؟

یکی از ویژگی‌های خاص این دستگاه‌ها این است که کتابخوان‌های الکترونیک قابلیت‌هایی اختصاصی برای مطالعه کتاب دارند که در تبلت و… دیده نمی‌شوند. به طور مثال، می‌توان به راحتی صفحه‌ها را ورق زد، آنها را روی نمایشگر دستگاه بالا و پایین برد و حتی ویرایش‌شان کرد. همچنین صفحه نمایش کتابخوان‌های الکترونیک برای نشان دادن اطلاعات، از فناوری خاصی به نام جوهر الکترونیک (E-Ink) بهره می‌برند که این فناوری، تصویری مشابه کاغذ به کاربر ارائه می‌دهد که فاقد نور و هر نوع تشعشع مضر است. بنابراین مطالعه این کتابخوان‌ها کاملا شبیه خواندن کتاب‌های کاغذی و بی‌ضرر است. مزیت استفاده از جوهر الکترونیک در کتابخوان‌ها، مصرف بسیار کم باتری، زاویه دید تقریبا 180 درجه و ظاهر کاملا شبیه کاغذ آن است. البته نمایشگرهای جدیدی نیز به نام Pixel Qi به بازار جهانی معرفی شده‌اند که دو حالت رنگی ال‌سی‌دی و سیاه و سفید کتابخوان‌ها را با هم دارند. یعنی می‌توان در شرایط مختلف یکی از این دو حالت را انتخاب و بین آنها سوئیچ کرد. شاید بتوان فناوری این نمایشگر را به نوعی رقیبی برای جوهر الکترونیک (E-Ink) دانست. فناوری این نمایشگر جدید نیست.

در واقع همان فناوری به کار رفته در ال‌سی‌دی‌هاست و از قابلیت‌های لمسی و چندلمسی هم پشتیبانی می‌کند. این را هم در نظر داشته باشید که مانند کتاب‌های کاغذی، کتابخوان‌های الکترونیک را هم می‌توان نشانه‌گذاری کرد. با استفاده از این قابلیت می‌توانید صفحه یا فصل مورد نظرتان را نشانه بگذارید و هر زمان که بخواهید سریعا به آن قسمت از کتاب مراجعه کنید. علاوه بر این، با استفاده از فرهنگ لغت موجود در آنها می‌توانید معنی کلمه‌ها و عبارات ناآشنا را هنگام مطالعه بیابید.گاهی به بخشی از مطالب یک کتاب نیاز پیدا می‌کنید و حتی نام کتاب هم یادتان نمی‌آید. اینجا است که کتابخوان‌های الکترونیک به دردتان می‌خورد.

منبع: دانش کامپیوتری

نوشته‌های مرتبط

پیام بگذارید